به کمک ترلو (Trello) می‌توان پروژه‌ها را در قالب بوردها (Board) مدیریت کرد. به عنوان مثال پروژه طراحی وب‌سایت گالری  عکس در ترلو یک بورد است. همه فعالیت‌های مربوط به یک پروژه می‌توانند در دسته‌های مختلفی، گروه‌بندی شوند. به این دسته‌ها لیست (List) گفته می‌شود. فعالیت‌ها تحت مفهموی با نام کارت (Card) در این لیست‌ها قرار می‌گیرند.

تعریف و پیکربندی پروژه در ترلو

می‌توان با توجه به پروژه، لیست‌های متفاوتی تعریف کرد. به عنوان مثال برای پروژه گالری عکس لیست‌های زیر را تعریف می‌کنیم:

- لیست کارهایی که باید انجام شود

- لیست کارهایی که باید نیاز سنجی شود

- لیست کارهایی که در حال انجام است

- لیست کارهایی که باید توسط مشتری تایید شود

- لیست کارهایی که تمام شده است

 

در مثالی دیگر برای مدیریت و سازماندهی جلسات هیئت مدیره می‌توان لیست‌های زیر را تعریف کرد:

- جلسات پیش رو

- جلسات برگزار شده

- جلسات برگزار نشده (لغو شده)

- آرشیو جلسات - بعد از مدتی جلسات برگزار شده را آرشیو می‌کنیم

مدیریت و پیشبرد پروژه در ترلو

دعوت افراد به بورد: بعد از تعریف پروژه توسط مدیر پروزه، افراد شرکت و مشتریان درگیر در پروزه را به بورد پروژه دعوت  می‌کنیم. این افراد شامل برنامه‌نویس، گرافیست، مدیر پروژه، امور مالی و غیره است.

تعریف فعالیت‌ها: به ازای هر فعالیت اصلی در پروژه یک کارت تعریف می‌کنیم. به عنوان مثال می‌توان برای یک پروژه برنامه‌نویسی هر ماژول یک کارت باشد (کارت 1: ثبت‌نام هنرمندان، کارت 2: سیستم مدیریت کاربران و غیره). حتی می‌توان فعالیت‌های مدیریت پروزه را به عنوان کارت تعریف کرد (کارت 3: پیوست فنی قرارداد، کارت 4: تغییرات در سیستم مدیریت کاربران و غیره).

تعریف برچسب‌ها: می‌توانید برای داشتن امکان فیلتر روی نوع فعالیت‌ها از برچسب‌ها استفاده کنید. به این ترتیب همه فعالیت‌های پروزه در کنار هم در یک بورد تعریف می‌شوند ولی دچار سردرگمی نمی‌شوید (برچسب 1: امور مربوط به گرافیک، برچسب 2: امور فنی، برچسب 3: امور مالی و غیره).

امکانات زیادی که روی همین تعاریف ساده تعبیه شده است آن را به یک ابزار قوی برای مدیریت کارهای تیمی تبدیل کرده است.

نویسنده: محمد علی اکبری