شخصی سازی پخش کننده در ساوندکلاود

استریم کردن، به عمل دریافت و نمایش بلادرنگ یک رسانه مانند صدا یا ویدیو بر بستر وب گفته می‌شود. سایت‌های استریم صدای بسیاری وجود دارند اما ساوندکلاود مزایای بیشتری نسبت به رقبای خود دارد.

از زمان تاسیس این سایت، سال ۲۰۰۷ در برلین، ساوندکلاود بهترین بستر برای جامعه مجازی موسیقی بوده است. برای موزیسین‌ها راه بسیار خوبی جهت آپلود موسیقی‌های خود و اشتراک گذاری مستقیم آن با طرفاداران خود است، از سوی دیگر کار طرفداران بسیار ساده شده است چون ساوندکلاود آن‌ها را به بهترین نحو از آخرین به روز رسانی‌ها آگاه می‌کند. همچنین ساوندکلاود بستر مناسبی جهت انتشار پادکست، اخبار و دیگر انواع رسانه‌های صوتی است.

در این سایت سه نوع حق عضویت وجود دارد. با حساب کاربری رایگان شما محدود به آپلود تا سقف ۱۲۰ دقیقه در کل و امکان مشاهده بخشی از آمار هستید. می‌توانید با خرید حق عضویت Pro و Pro Unlimited محدودیت سقف ساعت حساب کاربری خود را افزایش دهید، که همچنین امکان مشاهده آمار دقیق‌تر و کامل‌تر را نیز خواهید داشت.

شروع به کار با ساوندکلاود خیلی ساده است. به وسیله راهنمای قدم به قدمی که در پایین تهیه کرده‌ایم می‌توانید برخی از قابلیت‌های این سرویس را مشاهده کنید.

عضویت

عضویت در ساوندکلاود

عضو شدن در ساوندکلاود این امکان را به شما می‌دهد تا از تمامی قابلیت‌های سایت از جمله شخصی سازی نمایش آثار موجود در سایت، آپلود و مشاهده آمار مربوط به آن، استفاده کنید.

شما می‌توانید از طریق حساب کاربری فیسبوک یا گوگل عضو سایت شوید و یا به سادگی از طریق آدرس ای‌میل‌تان این کار را انجام دهید. کافی است روی دکمه Sign Up در صفحه اصلی سایت کلیک کنید.

تنظیم حساب کاربری

تنظیم حساب کاربری ساوندکلاود

اگر هنرمند هستید یا از حساب ساوندکلاود خود جهت انتشار آثار خود استفاده می‌کنید، این بخش به معرفی هرچه بهتر شما به مخاطبان‌تان کمک می‌کند. بر روی آیکن حساب کاربری در نوار بالای سایت کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب نمایید. در این بخش می‌توانید حساب کاربری خود را به وب‌سایت، فیسبوک، تویتر، لست‌اف‌ام، سانگ‌کیک، تامبلر و دیگر شبکه‌های اجتماعی خود لینک کنید تا به صورت مستقیم در صفحه حساب کاربری‌تان نمایش داده شود.

آپلود کردن فایل‌های صوتی

آپلود کردن فایل‌های صوتی در ساوندکلاود

وقتی حساب کاربری خود را به طور دلخواه ویرایش کردید، با کلیک بر روی Upload در کنار آواتار خود در نوار بالای سایت به بخش ارسال قطعه‌های صوتی بروید. با حساب کاربری رایگان شما می‌توانید در مجموع تا ۱۲۰ دقیقه صوت آپلود کنید.

زمانی که آپلود قطعه مورد نظر به پایان رسید، نام قطعه، توضیحات و تگ‌های مرتبط با آن را انتخاب کنید، تگ‌ها باعث می‌شود قطعه آپلود شده بعدها راحت‌تر توسط کاربران یافت شود. همچنین از طریق کلیک بر روی More options کنار دکمه Save می‌توانید لینک خرید نیز به این قطعه اضافه کنید و یا مجوز استفاده و نوع دسترسی را نیز مشخص کنید.

ایجاد یک لیست پخش

ایجاد یک لیست پخش در ساوندکلاود

چه به هدف مرتب سازی قطعه‌های خود در قالب یک آلبوم و یا جمع آوری آثار سایر هنرمندان باشد، ایجاد یک لیست پخش در ساوندکلاود بسیار ساده است. ماوس را روی یک قطعه نگه دارید و گزینه Add to playlist را انتخاب کنید تا قطعه مورد نظر به لیست پخش انتخاب شده اضافه شود.

زمانی که کار ایجاد کردن لیست به پایان رسید، جهت ویرایش لیست پخش، وارد صفحه حساب کاربری خود شوید.  به منظور ویرایش، بر روی لیست پخش کلیک کرده تا به صفحه اختصاصی آن ارجاع داده شوید، سپس بر روی آیکن مداد در کنار امواج کلیک کنید.

ویرایش لیست پخش در ساوندکلاود

حالا می‌توانید با کشیدن و رها کردن قطعه‌های موجود در لیست پخش، آن‌ها را مرتب سازی کنید. همچنین امکان تغییر نام لیست پخش، آدرس اینترنتی و اضافه کردن عکس و ویرایش تگ‌ها وجود دارد. در بخش توضیحات که امکان استفاده از کدهای HTML نیز مجاز است، می‌توانید بر فرض مثال به سایت(های) خرید قطعه‌های موجود در لیست یا بلیط کنسرت لینک دهید.

زمانی که ویرایش به اتمام رسید شما می‌توانید بدون پیام‌های بازرگانی به لیست خود گوش دهید. همچین ساوندکلاود تمام قطعات موجود در لیست را به صورت یک پارچه درمیاورد تا بتوان به راحتی آن را با کد مخصوص درون بلاگ یا وبسایت خود قرار دهید.

اشتراک گذاری و دانلود قطعه‌ها

اشتراک گذاری و دانلود قطعه‌ها در ساوندکلاود

از قطعه‌ای را گوش دادید خوشتان آمده است؟ بر روی کلید Share‌ کلیک کنید تا آن را بر روی فیسبوک، تویتر، تامبلر، گوگل+، پینترست و یا ایمیل به اشتراک بگذارید. اگر فقط به لینک این قطعه نیاز دارید حتی می‌توانید زمان شروع آن را نیز مشخص کنید.

مفیدترین ابزار اشتراک گذاری در ساوندکلاود کد جاسازی آن در سایت‌های دیگر است. کافی‌ست کد HTML دریافت شده را در وبسایت خود کپی کنید تا یک پخش کننده کوچک از قطعه مورد نظر ظاهر شود.

شخصی سازی پخش کننده در ساوندکلاود

حتی این امکان وجود دارد تا پخش کننده مورد نظر را ویرایش و شخصی سازی کنید. جهت تغییر رنگ و یا اندازه آن، روی آیکن مداد در کنار کد جاسازی کلیک کنید. اگر می‌خواهید از این کد بر روی وردپرس استفاده کنید، یک کدکوتاه شده جاسازی به این منظور وجود دارد تا کار اشتراک گذاری از این هم آسان‌تر شود.

برخی از هنرمندان قطعات خود را قابل دانلود در سایت قرار می‌دهند. به این منظور بر روی آیکن دانلود در پایین موج مربوط به قطعه کلیک کنید تا به سادگی آن فایل دانلود شود.

گشت و گذار

گشت و گذار در ساوندکلاود

مانند دیگر سرویس‌های موزیک آنلاین، می‌توانید بدون قطع شدن قطعه در حال پخش، به صفحات مختلف سایت مراجعه کنید. این یک قابلیت بسیار عالی است، خصوصا زمانی که از قابلیت گشت و گذار استفاده کنید. کافی است بر روی Explore در سمت چپ وار بالای سایت کلیک کنید.

این صفحه جمع بندی قطعه‌های محبوب در حال پخش در ساوندکلاود را به شما نمایش می‌دهد. شما نه تنها از طریق ژانر موسیقی بلکه دسته بندی رسانه‌های دیگر از جمله اخبار و کتاب‌های صوتی به قطعه‌های جدید و محبوب دست پیدا کنید.

دنبال کردن کاربران دیگر

شاید بهترین قابلیت ساوندکلاود اجتماعی بودن آن است. شما می‌توانید به همان شکل که در تویتر و فیسبوک پست‌ها را دنبال می‌کنید، در ساوندکلاود هنرمندان، بندها، شرکت‌ها و غیره را نیز دنبال خواهید کرد.

زمانی که به پستی علاقمند شدید، کافی است روی دکمه Follow کلیک کنید تا از این پس هر قطعه‌ای که این شخص آپلود می‌کند را در صفحه اول سایت مشاهده کنید.

اجتماعی شدن و تقابل با کاربران دیگر

حالا که شما در صفحه اصلی‌تان لیستی از کاربرانی که فالو کردید را دارید، می‌توانید با like کردن قطعه‌های آن‌ها همانطور که در فیسبوک مطلبی را لایک می‌کنید، قطعه مورد نظر را لایک کنید. همچنین می‌توانید قطعه‌ها را repost کنید که عملکرد مشابهی چون ری‌تویت در تویتر دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب ساوندکلاود امکان نظر دادن در زمان خاصی از قطعه است. از حالا لالای لالای لالالای لایِ ابی در قطعه شب عشق ِ هایده لذت بردید؟ دقیقا در همان نقطه نظر دهید تا هنرمند و دیگر کاربران از این مورد مطلع شوند.

اجتماعی شدن و تقابل با کاربران دیگر در ساوندکلاود

روی Write a comment بر روی موج یک قطعه کلیک کنید. نمایه شما در زیر موج قطعه ظاهر خواهد شد. نمایه خود را حرکت داده و دقیقا بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید در آن دقیقه و ثانیه نظر دهید رها کنید، نظر را بنویسید و در پایان کلید اینتر را بزنید. نظرات هنگام پخش شدن قطعه به تمام کاربران نمایش داده می‌شود تا همانطور که در حال گوش دادن قطعه هستند نظرات دیگر کاربران را نیز بدانند.

پیگیری تجزیه و تحلیل‌ها

پیگیری تجزیه و تحلیل‌ها در ساوندکلاود

به راحتی تعداد پخش هر قطعه، تعداد دانلود و واکنش‌های کاربران را از طریق ابزار تجزیه و تحلیل ساوندکلاود رصد کنید. بر روی کمان پایین شونده کنار نمایه خود کلیک کنید و گزینه Stats را برگزینید.

با حساب کاربری رایگان، شما تنها تعداد پخش، دانلود، لایک و نظرات بر روی تمام قطعه‌های آپلود شده را می‌توانید مشاهده کنید. اگر به دنبال تجزیه و تحلیل عمیق‌تر هستید می‌توانید با ارتقاء به حساب کاربری Pro منابع مراجعه به قطعه‌ها و آمار نفوس شنوندگان‌تان را نیز مشاهده کنید.

ملحق شدن به گروه‌ها

ملحق شدن به گروه‌ها در ساوندکلاود

گروه‌ها بهترین راه برای در ارتباط بودن با یک سازمان یا در جریان جدیدترین اخبار یک هنرمند یا یک ژانر خاص است. شما می‌توانید گروه‌های مختلف را از طریق انتخاب Groups در لیست پایین شونده کنار نمایه خود جستجو کنید یا می‌توانید گروه خود را ایجاد کنید.

اپ‌های کاربردی

اپ‌های کاربردی در ساوندکلاود

صفجه اپ‌ها در ساوندکلاود فهرست بلندپایه‌ای از اپ‌هایی است که به نحوی با این سرویس در ارتباط هستند. از اپ‌های ساخت موسیقی مانند Ableton، تا اپ‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تامبلر و ایفت، شما می‌توانید مستقیما از طریق فهرست ساوندکلاود از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از اینستاگرام در ساوندکلاود

اپ جدید Instagram to SoundCloud به شما این امکان را می‌دهد که مستقیما از عکس‌های ارسالی‌تان در اینستاگرام به عنوان عکس آلبوم یا لیست پخش استفاده کنید.

به این منظور، ماوس را بر روی عکس آلبوم یا لیست پخش خود نگه دارید و سپس گزینه Choose new image را انتخاب کنید. حساب اینستاگرام خود را از طریق دکمهٔ پایین سمت چپ به ساوندکلاود متصل و از لیست عکس‌ها، عکس مورد نظر را انتخاب کنید.

منبع: parsish.com